Sangat

BismiLLAHirrahmanirrahim.



Aku. Memang sangat naif dengan bahasa. Ketika sekolah berbaju seragam, subjek yang paling amat-amat aku tak suka adalah penulisan. Biasanya karangan aku akan melampaui had yang dikehendaki dengan struktur bahasa yang tunggang-langgang, dan penggunaan 'bahasa rojak'. Dan kesalahan ini akan mengurangkan markah penulisan, sekali gus akan membabitkan pemarkahan subjek major tersebut. Dan. Di dalam subjek Bahasa Melayu (dulu), ada bahagian tatabahasa yang selalu membuatkan neuron membran sel aku berpintal. Sangatlah tertekan. Boleh koyak tudung dibuatnya.

Contoh:
Arahan: Pilih jawaban yang paling tepat.

I - Setiap hari saya pergi ke sekolah dengan menaiki bas.
II - Saya menaiki bas setiap hari ke sekolah.
III - Dengan menaiki bas, saya ke sekolah setiap hari.
IV - Saya pergi ke sekolah dengan menaiki bas setiap hari.

A. I dan II.
B. I dan III
C. I, II, dan III.
D. I, II, III, IV.


Dan. Sekarang.


Keadaan satu.

Bla bla bla... Bla bla bla...
Awak dok pahang ke?
Eh. saya bukan orang Pahang. (Terkebil-kebil. Aku tahu lelaki itu tahu, aku bukan orang Pahang)
Awak dok pahang ke? Kalu dok pahang sayee panggil Zaki (bukan nama sebenar).
Hm?
Awak f.a.h.a.m kee? Are you understand(g) what were are talking about?

Ooooooooooooooooo... Ya, saya faham.


Keadaan dua.

Bla bla bla... Bla bla bla...
Mengada-ngada pulak dia. Dah pasang tingkap baru pun tak boleh buka lagi.
Tingkap? Tingkap apa?
Kita cakap pasal apa tadi? (Aku tak ubah topik pun)
Jap, jap. Tingkap... saya bukan exco atau ajk perumahan.
Windows tak boleh setup lah.
Ooo... cakaplah windows tadi...
(Ada juga yang nak kena panah petir ni)


Keadaan tiga.

Tak adalah.
Tak kan tak ada? Rasanya sekarang ni memang musim dia?
Betul, tak ada. Saya cari dari depan sampai ke belakang pasar.
Dua hari lepas akak pegi, ada je. Cepat pula habisnya.
Saya dah tanya kat makcik-makcik tu. Derang cakap tak ada.
Awak tanya apa?
Ubi stelo.
Wakakakaka... (gelak bertanduk) Kalau awak tanya ubi stelo sampai kiamat pun tak jumpa.
Kenapa? (buat muka innocent)
Ubi stelo tu keledek la...
Ooooooooooooooo.... (~!@#$%^&;*)


Keadaan empat.

Kak (.....) ada germit tak?
Uweit. Kak (.....) datang sini bukan buat pertukangan nak ada germit, pahat, gerudi semua tu.
Bukan yang tu. Nak tajamkan celak ni.
Pengasah? Sharpener?
(Angguk)
Germit eh??? Ha ha ha.


Keadaan lima.

Koi tak ada kat rumah.
Aku datang bukan nak makan kuih. Nak harap ko datang ziarah aku??? Harammm...
Eh. Lupa pula. Koi tu maknanya 'saya'.
Derhaka betul!



=)


3 Rokyukum:

Pa'chik Friday, November 07, 2008 8:20:00 PM  

ko cakap ngan budak ganung mana lak nih...

Anonymous Sunday, November 09, 2008 11:19:00 AM  

salam

oit.. merata pelosak lubang cacing kamu masuk.. isk isk isk.. gawat otakku dibuatnya.. =P

e.i.s.r.a.a Monday, November 10, 2008 9:31:00 AM  

pa'chik>>
ada la... =)

dato g>>
salam kembali.
saya masuk lubang cacing??? apakah?

Aku

Orang yang suka bermain-main, berfoya-foya, berpeleseran, melepak...

Daqahliyyah