Oh-Tak-Mo-Loji

BismiLLAHirrahmanirrahim.





Bukan!

Ini bukan poster filem seram. Dari Thailand, Jepun, Korea, negara Inggeris, Indonesia, Malaya... Bukan juga poster filem action, adventure, animation, anime, biography, comedy, crime, documentary, drama, family, fantasy, historical, horror, martial arts, movies, mystery, romance, sci-fi, thriller, war... Lebih-lebih lagi bukan poster filem erotic.

Ini bukan sepasang mata milik artis terkenal. Bukan juga milik tokoh pemimpin negara, atau atlit terkenal, atau saintis terkenal, atau tokoh usahawan terkenal. Atau penjenayah terkenal. Atau. Atau apa-apa lagilah.

Sepasang mata ini. Milik aku. Aku mengidap penyakit pterygium. Jika kalian lihat pada mata kanan (gambar atas), terdapat kotoran pada konjuntiva. Berbeza dengan mata putih kiri, lebih bersih. Oh. Itu bukan barah eh.




Mata kiri aku jadi begitu kerana sudah ditentukan oleh TUHAN. Tiada apa dan siapa bisa menolak dan menepis jika itu sudah takdir. Kan? (Jangan was-was jika kalian beriman dengan Rukun Iman yang keenam) Puncanya. Disebabkan pendedahan yang keterlaluan ultraungu dan kesan radiasi infrared cahaya matahari. (Bukan sebab aku suka tengok benda-benda xxx tau!) Bahasa mudahnya. Aku banyak kena siram dengan cahaya matahari. Atau. Aku banyak melakukan aktiviti outdoor. (Bukannya menadah mata tengok matahari). Biasanya orang-orang yang menghidap penyakit ini; nelayan, peladang... (aku kan orang ulu yang susah. Terpaksa berpanas untuk mencari rezeki. Isk isk isk).

Penyakit ini tidak berjangkit dan merebak. Tidak perlu buat pembedahan yang risikonya cuma 50-60 peratus sahaja untuk pulih. Cuma disarankan: silalah memakai cermin mata hitam atau topi jika keluar rumah ketika waktu siang. No wonder lah jika kalian nampak aku seperti Stevland Hardaway Judkins atau S. Jibeng atau Budak Kacamata. (Di sini, kalau aku pakai benda alah dua tu pasti dilihat seperti alien workshop yang sedang berjalan memakai tudung. Oleh sebab itulah aku memakai tudung yang muncungnya terlampau).

Kalian tak faham eh? Boleh rujuk si kacak atau si jelita di bilik ophthalmology untuk bermain-main mata.


=)

2 Rokyukum:

~ochie~ (^_^)v Thursday, November 13, 2008 7:17:00 PM  

hishhhh.... nakut jak nengok mata sapa kah itu....
hemm cian anis.. jaga diri leklok k...
:D

e.i.s.r.a.a Friday, November 14, 2008 6:08:00 PM  

ochie>>
kalau kamu 'bulatkan' mata kamu entah2 lebih besar dari mata saya. huhuhu. =)

Aku

Orang yang suka bermain-main, berfoya-foya, berpeleseran, melepak...

Daqahliyyah