Argh!

BismiLLAHirrahmaanirrahiim.






Rasa pedih dan perit. Sakit. Bila kepercayaan kita terhadapnya hilang kerana sesuatu tindakan di luar batasan. Ibarat duri dalam daging. Sakit bagai dicarik-carik. Ibarat api dalam sekam. Panas menjilat-jilat. Di dalam Islam, duri dan api ini disifatkan sebagai golongan Munafiquun. Golongan Munafiquun ini sangat bahaya dan menjadi ancaman besar di dalam pergerakan jemaah Islam. Mereka serupa tapi tak sama. Kita sembahyang, mereka juga sembahyang. Kita berpuasa, mereka juga berpuasa. Kita berpolitik, mereka juga berpolitik. Kita makan roti canai, mereka makan roti jala. Memang sukar nak mengenali mereka kerana kadang-kadang mereka dekat dengan kita. Melainkan 4 kaedah saja:


Maksud sabda RasuluLLAH s.a.w:
“Ada empat perkara, sesiapa yang melakukannya maka ia adalah seorang munafik sebenar. Sesiapa yang melakukan satu daripada empat perkara itu, maka ia mempunyai salah satu daripada sifat munafik, hingga dia meninggalkannya. (Empat sifat itu ialah) apabila beramanah ia khianat, apabila bercakap ia berdusta, apabila berjanji ia mungkir dan apabila bertengkar ia mengenepikan kebenaran. (Menegakkan benang basah)" - Oleh Riwayat Ahmad. (Kredit: JAKIM)


Ya. Mereka memang dekat. Kita tak akan mudah memberi kepercayaan kepada seseorang kecuali menyakininya (kenal), tetapi khianat pula yang kita terima.



Argh, sakit!


1 Rokyukum:

achik Monday, June 22, 2009 11:49:00 AM  

takutnya kalau jadi munafik dalam x sedar.. nauzubillah..

Aku

Orang yang suka bermain-main, berfoya-foya, berpeleseran, melepak...

Daqahliyyah