Disember 09

BismiLLAHirrahmaanirrahiim.



Perfoyaan ke Kelantan dan Narathiwat dibatalkan. Dan aku tak menyangka akan ke Perlis-Kedah (Langkawi) lagi selama 4 hari. Dan sangat-sangat tak sangka aku ke Yan-Sungai Petani (aku sendiri tak pasti kedudukan tempat); lebih-lebih lagi berkesempatam melihat perkampungan nelayan dan menaiki bot (haram?) ke Pulau Songsong (bukan Pulau Lagu atau Pulau Asmara). Terima kasih kepada keluarga 'PakLang' dan 'PakLong'.


Kami meredah hutan paya bakau di belakang rumah 'PakLang'.


Pandangan Pulau Songsong dari darat.




Jambatan ini hanya boleh dilalui oleh pejalan kaki, basikal, dan motorsikal.









Per'botan' kami hampir tergendala (disaman) kerana polis marin membuat rondaan. Memang bot tersebut berdaftar (berlesen), tetapi bukan untuk penumpang dan tiada life jacket.


Seperti pendatang tanpa izin saja.


Per'botan' ke Pulau Songsong mengambil masa kurang sejam. Tak tahu berapa mph.












Ketika per'botan' pulang hujan turun tiba-tiba. Ombak besar. Bot terumbang-ambing. Ketika itu perasaan maha insaf datang mendadak. Aku mengucap Syahadah entah berapa kali. Berzikir. Mula berfikir yang bukan-bukan (tapi tak mustahil). '... kalaulah bot ni karam...'.
Seteruk-teruk kerja aku (menoreh), tak adalah hingga mempertaruhkan nyawa seperti nelayan. Alhamdulillah. Aku masih boleh berblog lagi.



Esok akan ke Hotel Seri Malaysia, Taiping pula. Untuk 3 hari, 2 malam. Letih pun tak hilang lagi.


1 Rokyukum:

achik Monday, December 28, 2009 3:45:00 PM  

saya pun penah naik bot camtu.. pegi rileks je, balik tu air baru nak pasang.. menakutkan.. dah la x pandai berenang.. ;p

Aku

Orang yang suka bermain-main, berfoya-foya, berpeleseran, melepak...

Daqahliyyah