Adil Saksama

BismiLLAHirahmaanirrahiim.




Pukul 8.30 pagi, aku menerima panggilan telefon. Menurut orang besar; Dr Shaheda mahu berjumpa dengan aku dan yang lain pada pukul 9.00 dan mesti berakhir pada pukul 11.00 pagi di biliknya.

Aku yang belum mandi ni pun, terkocoh-kocoh khidmat diri. Pukul 9.00 pagi aku menghidupkan enjin kereta sambil menyanyi-nyanyi kecil mengikut lagu yang sedangkan berputar milik sebuah radio komersil. Meter kelajuan menunjukkan 105 segera diperlahankan apabila tiba di sebuah jalan susur masuk di jalan utama. Tiba-tiba ada bunyi yang agak meragukan hinggap di cuping telinga yang berbalut dengan skaf dan tudung bewarna merah.










AlhamduliLLAH. Bantuan dari ALLAH datang segera. Tidak sampai 5 minit dan tidak sempat aku menyinsing lengan baju seorang hambaALLAH yang baik hati datang membantu. Agaknya dia kasihan melihat seorang perempuan yang comel lagi jelita tersadai di tepi jalan dalam kesusahan. Orang berbudi kita berbahasa. Setelah selesai kerja-kerja menukar tayar, aku bertanyakan upah yang jika dia anggap sebagai balasan. Ya... tiada ada yang percuma dia zaman kos hidup semakin tinggi sekarang. Dia meminta aku mendu'akannya agar murah rezeki dan bahagia hidup. Itulah upahnya. Dengan sepantas kilat, cepat-cepat aku menadah tangan menghadap kiblat dan mendu'akan lebih dari 'upah' yang dia minta.


Aku terpaksa ke stesen minyak Petronas untuk mengisi angin tayar simpanan yang kurang sebelum bertemu dengan Dr. Shaheda.


Kesimpulan adat dalam tregedi hari ini:-
Jika aku balik rumah semalam, tayar kereta tak akan bocor dan aku tak dapat berjumpa dengan Dr. Shaheda untuk menyelesaikan masalah.
Jika aku balik malam nanti, tayar kereta bocor, tapi aku dapat berjumpa dengan Dr. Shaheda dan masalah dapat diselesaikan.


Bukanlah itu adil dan saksama?



Buat baik dibalas baik! Mari kita buat baik banyak, dan cuba minimunkan kesalahan yang sengaja. Selamat ber'amal!

2 Rokyukum:

Anonymous Saturday, February 26, 2011 11:55:00 AM  

kul lapan stengah ko lum mandi lagi??? issshhhhh... :P

e.i.s.r.a.a Tuesday, March 01, 2011 7:56:00 AM  

Eleh Pa'chik...dia pun tak mandi sampai tengah hari...
Standet la cuti...

Aku

Orang yang suka bermain-main, berfoya-foya, berpeleseran, melepak...

Daqahliyyah