Ketuklah Hatimu

BismiLLAHirrahmaanirrahiim




Kadangkala kita terasa hati dengan kata-kata seseorang. Beta juga. Dan beta tertanya-tanya, mengapa beta terasa hati?


Setalah beta menggali dan melombong soalan itu untuk ketemu jawapannya, tidaklah terlalu abstrak sangat. Petik jari je... belum tentu berbunyi. Hahaha


Kerana (mungkin) yang diperkatakan oleh seseorang itu ada benarnya. Dan kita telah dan pernah melakukannya. Seperti kata-kata klasik Melayu lama; 'Siapa makan cabai terasalah pedasnya!'. 








Ketukan beduk mampu membangunkan dirimu dan menyeru orang lain.
“Orang yang bijaksana akan lebih terkesan oleh bisikan berbanding jeritan”.

Macam mana nak jadi baik?      
            
“Saya nak baiki diri. Daripada mana saya harus bermula?”

“Mulakan dengan memperbaiki solat,” Cadang saya.

“Mengapa solat?”

“Awak nak jadi baik, bukan?”



“Tapi kalau orang itu masih jahat juga setelah mengerjakan solat, bagaimana?”

“Itu yang saya katakana, dia perlu memperbaiki mutu solatnya. Baiki solatnya… bila solat dah baik, insya-Allah itu akan jadi baik.”

“Saya cuba menjelaskan bahawa punca orang enggan solat ialah apabila dia rasa tidak memerlukan Allah di dalam kehidupannya. Dia tidak Nampak atau terasa keagungan, kekuatan, kekayaan, keilmuan dan lain-lain sifat kesempurnaan Allah.”

“Atau dia merasakan ada pihak lain yang lebih berkuasa daripada dirinya, maka ketika itu dia bertuhankan pihak tersebut”.


Kesimpulan beta:
Semua yang baik itu bermula dengan solat. :D



Jika tuan-tuan hamba masih tidak merasai apa-apa apabila membaca al kitab ini, silalah berjumpa dengan tabib (doktor) hati. Kerana mungkin hati tuan hamba sudah parah atau kronik.



0 Rokyukum:

Aku

Orang yang suka bermain-main, berfoya-foya, berpeleseran, melepak...

Daqahliyyah