Hangat-hangat Taik Ayam, Harapnya Tidak!

BismiLLAHirahmaanirrahiim.




Tahun baru, dengan buku motivasi. Amat tepat dan cocok. Mudah-mudahan hidup yang dipinjamkan akan lebih bererti dan bermakna (waduh-waduh!). Banyak petua awet muda di dalamnya. Hehehe.






Cuma buku kedua untuk bulan ini, rasa kureng berbaloi. Seperti buku yang pernah ditulis oleh (Dr.) Faisal Tehrani dengan berbeza babak sedikit tentang nasib Qaseh Puteri yang telah dirogol oleh Tuan Besar Keramat Antonio Arantez (Paderi yang ego) dan selebihnya adalah kisah peperangan armada.




"Hamba hendak mentafsirkan makna bendera itu, kenapa lanun selalu memakai bendera warna hitam. Tidak dipilih warna seperti merah-putih atau warna bendera kebudayaan bangsa kita? Adakah apa-apa muslihatnya Dato'?" Tanya Bujang dengan suara ingin tahu.

"... Yang sebenarnya ada dua pengertiannya. Pertama tanda tidak takut dan kedua tanda berkabung akan kehilangan Kerajaan Melayu Melaka."


Plot yang paling aku suka ketika Qaseh Puteri berdebat dengan Tuan Besar Keramat Antiono Arantez tentang menyucikan hari Sabat yang dilakukan oleh penganut Kristian pada zaman itu.

"Sebenarnya nama hari Sabat itu hari apa? Sabtu atau Minggu?" Qaseh Puteri terus menikam tanpa was-was.


Rasanya perlu ke kedai buku lagilah minggu ini.

0 Rokyukum:

Aku

Orang yang suka bermain-main, berfoya-foya, berpeleseran, melepak...

Daqahliyyah