Terakhir 2009

BismiLLAHirrahmaanirrahiim.







Ini tok mufti negeri aku. Kenal? Tok mufti ni cakap-cakap mengenai 'Etika Perkhidmatan'. Ramai yang 'main-main'. =)


Ini pula Tuan Pengarah Jabatan Agama Islam negeri aku. Cakap-cakapnya yang paling mengejutkan ialah, SERATA dan SIS telah diambil alih oleh kementerian dengan jayanya tetapi dengan MoU. Mana Baginda Sultan negeri aku? Negeri aku ni dah miskin sangatkah?






3 hari 2 malam di tempat paling kerap menerima hujan, Taiping; Hotel Seri Malaysia. Slot paling best 'Menangani Stress' oleh Pakar Kaunseling dari Jabatan Sumber Manusia SUK. Rupanya dia senior aku di SERATA. Penoreh seperti kami pun mengalami stress tau!





Diberitakan awal pagi esok akan berlaku gerhana. Perawalan tahun yang ajaib. Jom solat sunat!


Selamat menjengah tahun 2010.

Disember 09

BismiLLAHirrahmaanirrahiim.



Perfoyaan ke Kelantan dan Narathiwat dibatalkan. Dan aku tak menyangka akan ke Perlis-Kedah (Langkawi) lagi selama 4 hari. Dan sangat-sangat tak sangka aku ke Yan-Sungai Petani (aku sendiri tak pasti kedudukan tempat); lebih-lebih lagi berkesempatam melihat perkampungan nelayan dan menaiki bot (haram?) ke Pulau Songsong (bukan Pulau Lagu atau Pulau Asmara). Terima kasih kepada keluarga 'PakLang' dan 'PakLong'.


Kami meredah hutan paya bakau di belakang rumah 'PakLang'.


Pandangan Pulau Songsong dari darat.




Jambatan ini hanya boleh dilalui oleh pejalan kaki, basikal, dan motorsikal.









Per'botan' kami hampir tergendala (disaman) kerana polis marin membuat rondaan. Memang bot tersebut berdaftar (berlesen), tetapi bukan untuk penumpang dan tiada life jacket.


Seperti pendatang tanpa izin saja.


Per'botan' ke Pulau Songsong mengambil masa kurang sejam. Tak tahu berapa mph.












Ketika per'botan' pulang hujan turun tiba-tiba. Ombak besar. Bot terumbang-ambing. Ketika itu perasaan maha insaf datang mendadak. Aku mengucap Syahadah entah berapa kali. Berzikir. Mula berfikir yang bukan-bukan (tapi tak mustahil). '... kalaulah bot ni karam...'.
Seteruk-teruk kerja aku (menoreh), tak adalah hingga mempertaruhkan nyawa seperti nelayan. Alhamdulillah. Aku masih boleh berblog lagi.



Esok akan ke Hotel Seri Malaysia, Taiping pula. Untuk 3 hari, 2 malam. Letih pun tak hilang lagi.


Korban

BismiLLAHirrahmaanirrahiim.






Alhamdulillah. Masih dipanjangkan umur untuk menjengah tahun 1431 Hijrah. Walaupun aku masih menjalani rawatan hampir sebulan, masih lagi boleh 'berjalan'. Alhamdulillah.

1430; aku selamat tiba di tanahair setelah 'korban' beberapa tahun untuk sebuah 'pengorbanan'. 1430; aku terpaksa 'mengorbankan' master demi 'same'naa wa ato'naa'.
1430; aku terpaksa 'mengorbankan' 'perfoyaan' ke Jerman. Walaupun kamus elektronik Dutch sudah dimiliki.
Itu aku.


1431. Apa pula pengorbanan aku dan kalian yang perlu dikorbankan demi sebuah pengorbanan?








Moga ALLAH memberkati hidup kita, di dunia dan di akhirat.
Kullu sanah wa antum bil khair!
Salam Maal Hijrah 1431.
- e.i.s.r.a.a -


Aku 'Mami Jarum'

BismiLLAHirrahmaanirrahiim.




Terima kasih kepada seorang awek aku di Danau Kota, Setapak. 5 hari bulan lepas aku ke Kuala Lumpur, tetapi terlupa nak bertemu janji. Cis sungguh!





Bravo!

BismiLLAHirrahmaanirrahiim.









Kalian pernah perasan (baca: tengok) iklan yang dimodelkan oleh anak-anak muda yang kerjanya nyanyi-nyanyi kemudian mengaku sebagai pemuda hebat? Pemuda yang sebegitukah dianggap hebat? Bakal menerajui dan memimpin Malaya kelak?

Adeh. Punah, punah...

Menurut Profesor Doktor Yusof al Qardhawi, "Apabila kita hendak melihat wajah negara pada masa hadapan, lihatlah generasi mudanya pada hari ini. Sekiranya golongan muda pada hari ini adalah daripada kalangan yang berakhlak mulia dan berhemah tinggi, tentunya negara kita pada masa hadapan menjadi sebuah negara aman makmur, tetapi jika keadaan adalah sebaliknya, maka bersedialah untuk berhadapan dengan kemungkinan buruk yang akan berlaku."

Seorang pemikir dan penyair terkenal Mesir; Ahmad Syauqi pernah bermadah yang bermaksud: "Sesungguhnya sesuatu bangsa itu kuat dan hebat kerana akhlaknya, jika rosak akhlaknya itu maka bangsa itu akan lenyap dan hilang."

Belum lagi nak dibandingkan dengan Usamah bin Zaid, ketika berumur 18 tahun sudah memimpin satu bala tentera untuk menyerang Kerajaan Rom. Atau kehebatan Muhammad al Fateh telah membuka Kota Istanbul (Konstantinopal) sedang usia beliau 21 tahun.

Amacam, tercabar?


Memadai

BismiLLAHirrahmaanirrahiim.














Terfikir juga. Cukupkah sekadar ini 'korban' di dalam Islam?

Aku

Orang yang suka bermain-main, berfoya-foya, berpeleseran, melepak...

Daqahliyyah