Haaa???

BismiLLAHirahmanirrahim.



Orang pejabat telah menghubungi ayahanda. Bertanyakan tentang pinangan. Eh silap. Bertanyakan tentang persekolahan aku bagaimana dan macam mana keputusannya. Dan ayahanda pun main 'talipon karat' dengan anakanda yang disayanginya beberapa hari lalu. Pihak pejabat minta ayahanda, dan ayahanda minta aku mengutuskan warkah rasmi walau macam mana keadaan sekalipun. Dan buat kedua kali aku mengutuskan warkah yang diminta. Sebelum ini warkah itu aku poskan melalui pelajar yang kebetulan pulang ke tanahair. Maka. Pada hari Khamis lepas aku ke Pejabat Pos Syarie Umi Kalthum. Warkah kedua itu mengandungi 2 helai kertas bersaiz A4. Aku minta khidmat pos laju. Yang akan dijamin sampai dalam masa 5 hari. Kerana warkah itu sangat-sangat penting dan mahukan segera. Main tulis-tulis. Main timbang-timbang.

Miyah wa 'syreen geneh wa tamaneen irsy (miah wa 'isyruun Junaihaat wa thamanun Qirsy: LE120.80)
Haaa???


Tulisan doktor memang seni. Sila jangan komen.



Aku bayar. Sambil terkebil-tebil. Aku rasa dakwat yang melekat pada 2 helai kertas A4 itu bukanlah bertatahkan emas 916. Atau berlian 14 karat. Atau berkarat-karat.

Kata KakIjan;
Tak larat posmen tu nak berlari ke sana tempoh 5 hari. Sebab tu mahal.
Berlari eh? Ooooooooo... patutlah.



Bengong!


Tak Mengaku Saudara

BismiLLAHirrahmanirrahim.



Aku dapat surat-surat dari Malaya sejak tahun 2000++. Patut dipuji tindakan kerajaan Malaya yang sangatlah berjimat cermat. Kerana sudah tahun 2000++ masih lagi menggunakan setem bertanda '$'. Dan bukan Ringgit Malaysia. Sungguh berjaya sistem 'recycle' ini. Kalaulah sistem ini digunapakai untuk lain-lain hal bukankah lagi bagus. Kalau... kalau... Ya. Kalaulah mereka itu tahu dan kenal siapakah syaiton itu.





Dan. Aku pun tidak mahu menjadi saudara syaitan yang memang bukan sedatuk atau senenek, aku masih lagi memakai CikNok. Yang ini. Ramai rakan-rakan yang tidak puas hati kerana aku masih memakai CikNok cap ini. Apalah salah dan dosa CikNok yang tidak rosak dan masih boleh berkhidmat ini? Nampak aku sofistikated sangat eh? Dengki barangkali...



{... sesungguhnya membazir itu saudara syaitan...}

=)


Tunai

BismiLLAHirrahmanirrahim.



AlhamduliLLAH. Ahlibait aku selamat sampai. Walaupun flight tak delay, tetapi kami menunggu sangat lama. Sampai tak larat nak bosan. Mujur ada objek jejak-jejaka Malaya untuk mencuci mata.


Mator Qadim.


Ya. Ahlibait aku memang cool. Dia bawa Milo, ikan bilis, segala jenis kerepek, kuih Batang Buruk, cili api, halia 'hidup', lengkuas 'hidup', kunyit 'hidup', daun limau purut, daun kunyit, serai, tempoyak, segala jenis ikan masin, segala jenis perisa minuman dan banyak lagi. Apabila dia tahu aku ada niat mahu snap gambar-gambar hagah Malaya terus dia mengugut aku berkenaan dengan tempoyak. Terpaksalah aku membatalkan niat eksploitsi itu. Cuma... dia tak bawa petai, kicap. Alhamdulillah. Aku sudah makan itu sambal tempoyak. Moga-moga anak tekak aku ni tidak mengidam-anak-sulung lagi.


Biol-Logik

BismiLLAHirahmanirrahim.



Hari itu. Aku telah sepakat dengan dia untuk berkongsi van pergi ke Cairo Airport. Mengambil ahlibait aku dari pulang bercuti. Oklah. Jimat. LE200 dibahagi 3 orang berbanding dari kena membayar penuh. Cuma. Aku keliru. Sangat-sangat. Kami akan bertolak pukul 9.00 pagi pada 16 haribulan. Sedangkan dari maklumat ahlibait aku dia akan sampai pukul 5.30 pagi.

Sekejap tadi. Aku bersembang maya dengan ahlibait. Aku tanya lagi perkara yang sama. Untuk memastikan tiada salah faham pada maklumat. (Aku kan ahli perisik antarabangsa. Tentulah mahukan maklumat yang terperinci, tepat dan benar.) Ahlibait tetap dengan kenyataan yang sama sebelum ini. Dia menghantar salinan tiket untuk meyakinkan aku lagi.

In directly. Aku telefon dia.
16 ni pegi pukul 8.30 pagi eh? (mata terkebil-kebil biar pun dia tak nampak)
Ha ah.
Albet kamu naik kapal cap apa?
Ettihad.
Ettihad???
Ha ah. Ahlibet akak naik flight apa?
Egypt. Kalau macam tu cancel lah nak share van dengan korang. Sebab albet Kak (.....) naik Egypt Air. Minta maaf banyak-banyak. Kak (.....) salah dengar. Hari tu dengar kamu cakap macam Egypt Air. Minta maaf banyak-banyak eh tak jadi nak share van.
Tak apa je akak.

In directly for the second time. Aku telefon jejaka Malaya yang gagah perkasa umpama Badang untuk menjadi musyrif (mengangkat barang yang sebenarnya). Mangsanya ialah; jiran belakang. Jenuh juga membaca ayat pengasih sambil main hembus-hembus di telefon.

Kenapalah semenjak ke belakangan ini aku jadi makin biol dan pending pun agak lama eh? Fasal ahlibait aku itu mujur cepat sedar dan bertindak. Jika tidak, harus dia menjadi statue ais di Cairo Airport kerana menunggu van kami dari 'Kampung Ulu' 8 jam.


Jalan-jalan Tepi Jalan

BismiLLAHirrahmanirrahim.



Siang tadi...
Sebelum Zohor- seperti biasa-biasa. Aktiviti mengumpul tenaga sambil main-main cuci mata. Kerana janji semalam, dia suruh aku datang ke sana lepas Zohor (kalau ikut 'janji Melayu' maknanya sebelum Asar). Selepas solat Zohor, aku ke sekolah. Malam semalam ahlibait aku memberitahu keputusan peperiksaan aku sudah ditampal di papan kenyataan sekolah. Mood; biasa-biasa (sebab sudah tahu aku dapat apa).



AlhamduliLLAH. Sama dengan apa yang aku tengok sebelum ini.


Selepas salin apa-apa yang patut dan yang tak patut, aku call dia. Untuk mensahihkan lagi janji semalam. Dan keputusannya sama dengan semalam; menyuruh aku datang ke sana. Keluar dari kawasan sekolah, aku lintas jalan dan tahan sebuah teksi. Lebih kurang 35% perjalanan ke sana...

Haaaa ammuuu... Ana asifah jiddan. Maalisy... Mungkin nazlah hena.
Leh Maliziyyat? lissah yuwassol.
Ana maa fisy fulus khalis. Maa fisy fulus khalis fi syantoh. Nazlah hena bas.
Maa fisy musykilah ya Maliziyyat.
(Tapi teksi dia tak berhenti pun) Ammu. Ana maa fisy fulus khalis li dafa' ugrah teks.
Maa fisy musykilah. Ana fulus katir.
(Aku tak habis-habis salahkan diri. Tak pernah lagi aku secuai ini. Kalau aku jadi doktor mesti dah bersepah surat saman dari waris pesakit menuntut wang sara diri kurang upaya seumur hidup.)
Utubis Gadid?
Aiwah. Mungkin nazlah hena. Laa baksa. Ana imsyi.
Maa fisy musykilah. Ana Muslim. Enti Muslim. Enti fi maslahat wa ana gai.

Sampai tempat yang di tuju.
Ammu, fi rokom mobail? Insya ALLAH ana talifon ma'aka wa ba'din adfa'ei ugrah.
(Dia hulur sekeping kertas yang ditulis nama dan nombor handphone) Khalas ya Maliziyyat. Khalas.
SyukriLLAH. Syakirin awi.

Di tempat yang dijanjikan. Dengan dia.
Bla bla bla...
Maknanya benda tu tak ada pada kamu sekarang ni?
Maaflah akak. Memang tak ada. Salinannya pun tak ada. Ada pada Akak Nurul (bukan nama sebenar). Akak try tanya dia.
Kalau tak ada pada kamu, kenapa kamu suruh juga Kak (.....) datang sini ni?
...
Tolonglah jangan buat salah faham. Kalau tak ada pada kamu, cakap sajalah. Kak (.....) bukan nak bunuh kamu pun kalau benda tu dah tak ada.
Akak marah ye?
Sendiri fikirlah. Kalau rumah depan hidung tak apalah juga. Ni jauh-jauh datang benda yang dijanjikan tak ada. Susah sangat ke nak cakap benda tu tak ada pada kamu?
...
Lain kali sebelum nak cakap, nak buat janji, fikir dulu.


Ha? Ablah nak buat kerja bulan 12 nanti?
Ha ah betul akak. Tadi ada 3 orang cuba nak buat urusan pun tak boleh. Ablah kata natijah tak sampai lagi di bahagian kharajiyyat.
(Tiba-tiba aku teringin nak rebounding saraf-saraf otak aku yang dah kusut serabut ni. Bulan 12 ni dah lah Raya Haji, berapa minggu pula sekolah tutup. Arrrggghhhh!!!)

Aku terus pergi dari situ. Macam-macam perasaan ada. Terkilan. Marah. Geram. Kalau ditakdirkan waktu ini ada jejaka-jejaka Malaya ringan mulut main sapa-menyapa, aku petirkan saja. Huh!

Disebabkan di dalam beg hitam aku itu, satu sen pun tak ada maka aku pun buatlah catwalk di tepi jalan raya tanpa kereta berhias. Oklah juga. Boleh kurangkan risiko sakit kencing manis dan darah tinggi. Silalah amalkan selalu (nak redakan gelora ilmu santau aku yang sedang menggelegak sebenarnya). Nafsu dahaga mahukan asir asob terpaksa dikekang (pinjam perkataan EncikGild). Buat-buat tak nampak saja apa yang nafsu tekak dan perut mahukan. Sambil jalan-jalan tepi jalan mulut bersiul-siul. Sambil jalan-jalan tepi jalan otak ligat membuat plan B setelah mengetahui perihal urusan surat berhenti sekolah akan dibuat pada bulan 12 nanti. Masih ada 14 hari lebih untuk aku berfoya-foya. Sambil jalan-jalan tepi jalan aku tanggap ini gambar.


Keldai tepi jalan.



Kharuf tepi jalan. Lepaklah puas-puas sebelum disembelih Raya Haji ini.



Budak perempuan tepi jalan.


Penat ya amat-amat. 30 minit berjalan kaki dengan henti. Sampai rumah terus tumbang tak sedar diri. Kalau aku tak marah-marah, merungut, mengugut tentu banyak pahala puasa aku hari ini. Bedebah punya syaitooonnn...!!!


Macam Si*l

BismiLLAHirrahmanirrahim.



Petang tadi hati aku benar-benar terbakar. Hangus rentung.

Alkesahnya.
Pemberitahuan: flat kediaman aku ada 3 ruang ampaian.
Isteri jiran atas menjemur permaidani yang dibasuhnya di ampaian. Tidak salah. Ampaian memang tempat untuk menjemur apa-apa yang basah dan lembab. Cuma. (Cuba kalian fikirkan sejenak. Arab tidak membuka kasut ketika di dalam rumah. Sudah pasti segala kotoran luar rumah seperti najis kuda dan himar, pasir, tanah dan lain-lain terperangkap di bulu permaidani tebal mereka itu). Dia membasuh permaidani itu secara manual. Tidak ditos. Dan terus disidai di ruang ampaian 2 dan 3. Maka menitiklah air permaidani itu seperti air terjun lagaknya terus ke ampaian jiran bawah (baca: aku). Dan. Pada masa yang sama, di ampaian 2 dan 3 aku itu sedang bergayut sakanlah pakaian yang sudah dibasuh secara berjemaah (koleksi pakaian mingguan). Maka. Pakaian aku yang malu-malu mahu kering itu menjadi basah semula dengan air cap xxx. Sudahlah sekarang ini musim sejuk. Pakaian tebal-tebal (musim sejuk aku lebih awal dari orang lain memandangkan aku spesis orang yang tak cukup lemak) dan lambat kering walaupun sudah di spin.



Memang benganglah. Sampai berdengung kepala dibuatnya. Ilmu santau aku makin bergelora. Kenapalah dia tak jemur permaidani-permaidani itu di ruang ampaian 1? Ini bukan pertama kali dia buat perangai serupa Yahudi sebegini. Jika sebelum-sebelum ini titisan air dari pakaian harian mereka, aku maafkan. Kalau mahu jemur unta alias gajah sekalipun atau berkali-kali, lantaklah dengan syarat ampaian di bawah kosong. Syaitan pun tiada alasan menjadi batu api. Ini...????!!!

Nampaknya malam karang haruslah aku bersemuka dan mengadu hal ini (lagi). Entah kali ke berapa entah.

Aina wadha'at ainuki?



Oh-Tak-Mo-Loji

BismiLLAHirrahmanirrahim.





Bukan!

Ini bukan poster filem seram. Dari Thailand, Jepun, Korea, negara Inggeris, Indonesia, Malaya... Bukan juga poster filem action, adventure, animation, anime, biography, comedy, crime, documentary, drama, family, fantasy, historical, horror, martial arts, movies, mystery, romance, sci-fi, thriller, war... Lebih-lebih lagi bukan poster filem erotic.

Ini bukan sepasang mata milik artis terkenal. Bukan juga milik tokoh pemimpin negara, atau atlit terkenal, atau saintis terkenal, atau tokoh usahawan terkenal. Atau penjenayah terkenal. Atau. Atau apa-apa lagilah.

Sepasang mata ini. Milik aku. Aku mengidap penyakit pterygium. Jika kalian lihat pada mata kanan (gambar atas), terdapat kotoran pada konjuntiva. Berbeza dengan mata putih kiri, lebih bersih. Oh. Itu bukan barah eh.




Mata kiri aku jadi begitu kerana sudah ditentukan oleh TUHAN. Tiada apa dan siapa bisa menolak dan menepis jika itu sudah takdir. Kan? (Jangan was-was jika kalian beriman dengan Rukun Iman yang keenam) Puncanya. Disebabkan pendedahan yang keterlaluan ultraungu dan kesan radiasi infrared cahaya matahari. (Bukan sebab aku suka tengok benda-benda xxx tau!) Bahasa mudahnya. Aku banyak kena siram dengan cahaya matahari. Atau. Aku banyak melakukan aktiviti outdoor. (Bukannya menadah mata tengok matahari). Biasanya orang-orang yang menghidap penyakit ini; nelayan, peladang... (aku kan orang ulu yang susah. Terpaksa berpanas untuk mencari rezeki. Isk isk isk).

Penyakit ini tidak berjangkit dan merebak. Tidak perlu buat pembedahan yang risikonya cuma 50-60 peratus sahaja untuk pulih. Cuma disarankan: silalah memakai cermin mata hitam atau topi jika keluar rumah ketika waktu siang. No wonder lah jika kalian nampak aku seperti Stevland Hardaway Judkins atau S. Jibeng atau Budak Kacamata. (Di sini, kalau aku pakai benda alah dua tu pasti dilihat seperti alien workshop yang sedang berjalan memakai tudung. Oleh sebab itulah aku memakai tudung yang muncungnya terlampau).

Kalian tak faham eh? Boleh rujuk si kacak atau si jelita di bilik ophthalmology untuk bermain-main mata.


=)

Sangat

BismiLLAHirrahmanirrahim.



Aku. Memang sangat naif dengan bahasa. Ketika sekolah berbaju seragam, subjek yang paling amat-amat aku tak suka adalah penulisan. Biasanya karangan aku akan melampaui had yang dikehendaki dengan struktur bahasa yang tunggang-langgang, dan penggunaan 'bahasa rojak'. Dan kesalahan ini akan mengurangkan markah penulisan, sekali gus akan membabitkan pemarkahan subjek major tersebut. Dan. Di dalam subjek Bahasa Melayu (dulu), ada bahagian tatabahasa yang selalu membuatkan neuron membran sel aku berpintal. Sangatlah tertekan. Boleh koyak tudung dibuatnya.

Contoh:
Arahan: Pilih jawaban yang paling tepat.

I - Setiap hari saya pergi ke sekolah dengan menaiki bas.
II - Saya menaiki bas setiap hari ke sekolah.
III - Dengan menaiki bas, saya ke sekolah setiap hari.
IV - Saya pergi ke sekolah dengan menaiki bas setiap hari.

A. I dan II.
B. I dan III
C. I, II, dan III.
D. I, II, III, IV.


Dan. Sekarang.


Keadaan satu.

Bla bla bla... Bla bla bla...
Awak dok pahang ke?
Eh. saya bukan orang Pahang. (Terkebil-kebil. Aku tahu lelaki itu tahu, aku bukan orang Pahang)
Awak dok pahang ke? Kalu dok pahang sayee panggil Zaki (bukan nama sebenar).
Hm?
Awak f.a.h.a.m kee? Are you understand(g) what were are talking about?

Ooooooooooooooooo... Ya, saya faham.


Keadaan dua.

Bla bla bla... Bla bla bla...
Mengada-ngada pulak dia. Dah pasang tingkap baru pun tak boleh buka lagi.
Tingkap? Tingkap apa?
Kita cakap pasal apa tadi? (Aku tak ubah topik pun)
Jap, jap. Tingkap... saya bukan exco atau ajk perumahan.
Windows tak boleh setup lah.
Ooo... cakaplah windows tadi...
(Ada juga yang nak kena panah petir ni)


Keadaan tiga.

Tak adalah.
Tak kan tak ada? Rasanya sekarang ni memang musim dia?
Betul, tak ada. Saya cari dari depan sampai ke belakang pasar.
Dua hari lepas akak pegi, ada je. Cepat pula habisnya.
Saya dah tanya kat makcik-makcik tu. Derang cakap tak ada.
Awak tanya apa?
Ubi stelo.
Wakakakaka... (gelak bertanduk) Kalau awak tanya ubi stelo sampai kiamat pun tak jumpa.
Kenapa? (buat muka innocent)
Ubi stelo tu keledek la...
Ooooooooooooooo.... (~!@#$%^&;*)


Keadaan empat.

Kak (.....) ada germit tak?
Uweit. Kak (.....) datang sini bukan buat pertukangan nak ada germit, pahat, gerudi semua tu.
Bukan yang tu. Nak tajamkan celak ni.
Pengasah? Sharpener?
(Angguk)
Germit eh??? Ha ha ha.


Keadaan lima.

Koi tak ada kat rumah.
Aku datang bukan nak makan kuih. Nak harap ko datang ziarah aku??? Harammm...
Eh. Lupa pula. Koi tu maknanya 'saya'.
Derhaka betul!



=)


Yang Kau Mau

BismiLLAHirrahmanirrahim.



Sambil makan benda ni...


... aku jawab seperti yang kau mau tahu.



[01] Nama sebenar?
Rahsia.

[02] Nama gelaran?
Malas nak taip.

[03] Taraf?
Ratu Kereta Berhias.

[04] Bintang zodiak?
Aku tak percaya benda ini.

[05] Jantina?
'Lu pikir sendiri la...'.

[06] Usia?
21++.

[07] Tinggi?
Bergantung kepada tinggi tumit kasut.

[08] Berat?
Bergantung kepada selera makan.

[09] Adakah anda suka diri sendiri?
Tidak... sifat mazmumah.

[10] Bersuara merdu?
Alhamdulillah... tidak sengau atau gagap atau pelat.

[11] Kanan atau kiri?
Dua-dua.

[12] Adakah anda pelik?
Sila rujuk pada keluarga atau kawan-kawan.

[13] Rambut?
'Hitam itu menawan'... 'Warna-warni di Aidilfitri'... 'Guna jari pun boleh...'

[14] Alahan?
Lapar. Kalau aku lapar jadi pening-pening. Kemudian loya-loya. Kemudian muntah-muntah. Akhir sekali, pengsan.

[15] Apa yang anda buat sekarang?
Sila rujuk jawaban nombor 05.

[16] Apa yang anda akan lakukan 1 jam kemudian?
(Mungkin) Buang masa.


Tentang Keluarga Anda

[17] Tinggal bersama emak/ bapa/ ibu bapa/ keluarga?
Tidak.

[18] Adik beradik (termasuk anda)?
1 dozen tolak 10 orang.

[19] Yang paling tua?
Kekanda.

[20] Yang paling muda?
Sila rujuk jawaban nombor 15.

[21] Sayang/ benci keluarga anda?
Apa punya derhaka soalan ni!


Tentang Cinta

[22] Adakah anda berjumpa dengan pasangan yang sesuai?
Belum.

[23] Jika sudah, siapakah gerangannya?
Sila rujuk jawaban nombor 22.

[24] Anda mahu si dia menjadi apa?
(Kalau) Bruce Wayne (Batman). Sebab kacak, bergaya dan kaya.

[25] Berapa kali anda sudah menjalinkan hubungan?
Sila rujuk jawaban nombor 23.

[26] Pernah memujuk rayu lelaki/ perempuan?
Banyak kali... ayahanda, bonda.

[27] Pernah sesiapa memujuk rayu anda sebelum ini?
Banyak kali. Ratu kaaannn...

[28] Ada sesuatu yang tak kena dengan si dia anda?
(Kalau) Bruce Wayne, kostum dia sangat seksi walaupun bergaya.

[29] Apakah yang si dia telah lakukan sesuatu kesalahan terhadap anda?
Sila rujuk jawaban 28.

[30] Pernah ingkar dengan si dia?
Sila rujuk jawaban nombor 25.

[35] Sejak bila anda bersama dengan si dia?
Sila rujuk jawaban nombor 30.

[36] Adakah anda lurus/ lesbo (???)?
Aku tak faham.

[37] Alasan anda mencintai si dia?
Kekayaannya.

[38] Pernah bersekedudukan dengan si dia?
Soalan tak beriman ni!

[39] Anda memujuk rayu si dia atau si dia yang memujuk rayu anda?
Sila rujuk jawaban nombor 35.

[40] Pernah berfikir untuk mengahwini si dia?
Sila rujuk jawaban nombor 39.


Tentang kawan

[41] Sahabat pertama anda?
Khadijah.

[42] Musuh pertama anda?
Kekanda (masa ni aku belum mumayyiz lagi).

[43] Kawan yang paling anda sayang?
Kalau aku taip, sah ada yang buat tindakan drastik bunuh diri.

[44] Musuh yang paling anda benci (seorang sahaja)?
Jahat.

[45] Kawan perempuan anda yang paling cantik?
Sebab aku seorang ratu, jadi tiada seorang pun kawan yang cantik. Ha ha ha.

[46] Kawan lelaki anda yang paling kacak?
Ni kalau aku taip, sah ada yang buat keputusan talak tiga. Ha ha ha.

[47] Karektor perempuan yang paling anda benci?
Sila rujuk jawaban nombor 44.

[48] Karektor lelaki yang paling anda benci?
Sila rujuk jawaban nombor 47.

[49] Anda pernah jatuh cinta dengan kawan karib?
Aku kawan ikhlas dan jujur tau!

[50] Sahabat anda merupakan bekas kekasih?
Aku bukan lesbian.

[51] Jika kawan anda 'main tikam belakang'?
Aku tikam dia. Depan, belakang, kiri, kanan, atas, bawah... semua penjurulah! Ha ha ha.

[52] Jika kawan anda mengkhianati?
Aku khianat dia balik. Kalau boleh 10-1. Ha ha ha.

[53] Jika kawan anda memujuk rayu kekasih anda?
Aku santau 'kawan' tu.

[54] Jika kawan anda jatuh cinta pada anda?
Aku relakan.

[55] Jika anda jatuh cinta pada sahabat anda?
Sila rujuk jawaban nombor 50.


Tentang Pelajaran

[56] Adakah anda pelajar yang baik?
Sudah tentu!

[57] Adakah anda selalu menyudahkan kerja rumah (kerja sekolah)?
Sila rujuk jawaban nombor 56.

[58] Guru yang paling anda sayang?
Cikgu Ramlah. Sebab dia kasi kami buka tudung waktu kelas (siang) blackout (kipas tak berfungsi), bercinta monyet, makan gula-gula waktu kelas beliau...

[59] Ada selalu lewat ke sekolah/ kolej?
Satu amalan persekolahan dan per-kolejan.

[60] Kelas anda?
(Bekas) Tingkat 4.

[61] Anda mencintai pelajar sekolah anda yang lebih tua?
Pelajar sekolah aku semua perempuan. Apa punya laknat daaa...

[62] Pelajar yang lebih tua yang anda sayangi/ cintai?
Sila rujuk jawaban nombor 61.

[63] Rakan kelas anda baik/ tidak?
Semua jenis ada.

[64] Rakan kelas yang mendapat keputusan cemerlang?
Ramai.

[65] Rakan kelas yang paling pemalas?
Tak baik mengumpat.


Tentang Orang

[66] Orang yang bijak?
Orang yang bersistem.

[67] Orang yang bodoh?
Bodoh-sombong.

[68] Orang yang berpenampilan menarik?
Sopan.

[69] Orang yang hodoh?
Berlagak.

[70] Orang yang kelakar?
Tiga 'buaya' ternakan Kekanda.

[71] Orang yang comel?
'Saya'. =)

[72] Orang yang teruk?
Kejam.

[73] Orang yang tulus?
Ikhlas.

[74] Orang yang berlagak?
Sila rujuk jawaban nombor 67.

[75] Anda seorang yang?
Sila rujuk jawaban nombor 20.


Tentang kesukaan

[76] Bibir atau mata?
Atau.

[77] Peluk atau ciuman?
Sila rujuk jawaban nombor 76.

[78] Rendah atau tinggi?
Bergantung kepada keadaan.

[79] Was-was atau spontan?
Sila rujuk jawaban nombor 78.

[80] Perut atau lengan yang menarik?
Semua, boleh?

[81] Pendengar atau bercakap?
Sila rujuk jawaban nombor 79.

[82] Romantik atau kaya?
Kaya.

[83] Suami atau ayah yang baik?
Dua-dua.


Tentang masa depan

[84] Usia untuk mendirikan rumah tangga?
Bergantung kepada keizinan wali dan persetujuan keluarga.

[85] Bilangan anak?
Rezeki dari ALLAH.

[86] Kerjaya?
Jutawati.

[87] Pendapatan?
Mesti nak banyak-banyak.

[88] Usia bersara?
Mati.

[89] Harta bernilai?
Agama dan keluarga dan harta benda.

[90] Harapan?
Berjaya dan bahagia di dunia dan di akhirat.


Pemangsa:

[91] (Tun) PakLah

[92] Najib Tun Razak

[93] Anwar Ibrahim

[94] Tun Mahathir

[95] Ku Li

[96] Khairy J


=)


NotaBawah:
Saya ubah bahasa dan urutan nombor daripada salinan yang asal.

Skim Pelaburan Berat Badan

BismiLLAHirrahmanirrahim.



Ada pun, jika aku jumpa KakIjan. Perkara utama dan topik perbahasan yang penting adalah; mengenai M.A.K.A.N. Atau. Tempat-tempat berfoya-foyaan yang strategik. Yakni. Tempat yang ada kedai menjual M.A.K.A.Nan.



Jalan-jalan di City Star. Kami pilih Munchow Wok.



Selang beberapa hari kemudian. Kami pergi ke restaurant Cina pula.



Dalam perjalanan pulang, aku terjumpa bangunan ini.




Gambar pelbagai jenis gibnah (jibnah) dan jeruk dijual di Royal House. Hanya orang yang ada kereta peribadi saja yang tahu tempat ini. Sila rujuk pada Doktor Yana. Aku tak makan pun benda alah ni. Sebab cantik dan menarik, aku snap.



=)


Tibalah

BismiLLAHirrahmanirrahim.



Jadual pementasan telah berubah. Pementasan kedua telah di-up-kan menjadi pementasan pertama.

Sebelum hari pementasan pertama. Kena baca buku dulu. Untuk lebih menjiwai watak yang bakal dilakonkan. Agar lebih berperasaan. Supaya lakonan nampak 'hidup'.





Sehari sebelum pementasan.

Para pelakon khusyuk mendengar arahan dari Tuan Director. Serupa plan nak rompak bank saja.


Tempat di mana pementasan pertama berlaku.



Aksi para pelakon pentas sebelum masuk ke dewan besar utama.







Pada malamnya pula. Ada konsert. Satu tiket LE10. Enjoy. Sebab... sebab... sebab...






Pementasan kedua. 29 Oktober. Terpaksa bermukim di bilik 311 selama 2 minggu. Makin hilang zat-zat di dalam badan aku. Memang jelas ketara sebelum-sedang-selepas. Agak sukar mahu percaya berat badan aku sekarang. Dengan alat penimbang yang kena +10 pada jumlah kilogram (baca: penimbang tahap nazak).


Pementasan kedua berlaku di sini.






=)


Aku

Orang yang suka bermain-main, berfoya-foya, berpeleseran, melepak...

Daqahliyyah